dinsdag 14 januari 2014

DIY: Suikerscrub

In een vorig artikel vertelde ik al dat ik af en toe wel eens een scrub gebruik. ( denk maar aan een lazy sunday! Dan maak ik er meestal een) Het is echt poep simpel! In 5 minuten heb je een zalige scrub! Hier maak ik voor jullie een suikerscrub! Je kan dit ook met zout doen maar als je een droge of gevoelige huid hebt raad ik je dit toch af. Zout droogt je huid uit en is vele ruwer dan suiker!! De suikerscrub kan je gerust 1 à 2 keer per week gebruiken!!

Zelf Scrub Maken

Suiker scrub maken?


Zelf een Zachte scrub Maken
Als je zin hebt om echt te boenen, bv. op je benen, kan je beter het zout gebruiken. Gebruik hem niet als je net je benen onthaard hebt. Zout kan gemeen prikken op wondjes!
Als je een droge huid hebt, blijf je beter uit de buurt van zout, dit droogt namelijk nog verder uit. Gebruik de zoutscrub trouwens ook nooit op je decolleté. Hiervoor gebruik je beter een gezichtsscrub.
Zelf scrub maken
De zoutscrub zou ik max 1 à 2 keer per maand gebruiken, als het echt nodig is. Het is vrij agressief en je wilt je huid niet beschadigen.

Zelf een scrub maken: wat heb je nodig?

Benodigdheden om zelf scrub maken
  • Een potje met deksel om de scrub in te bewaren
  • Een eetlepel
  • Suiker of zout
  • Olie
    Ik gebruik hier simpele olijfolie, goedkoop en erg voedend. Maar je kan uiteraard helemaal zelf kiezen welke olie je wilt. Amandelolie en jojoba zijn ook goede alternatieven.

Extraatjes

Als je het in huis hebt, kan je ook honing toevoegen, maar de scrub werkt even goed zonder. Honing werkt wel extra verzachtend en voedend, ideaal dus als je een droge huid hebt. Hoewel heel gevoelige huidjes hier ook op zouden kunnen reageren.
Honing voor een zachte scrub
Voor de fans van lekkere geurtjes, je kan ook enkele druppels essentiële olie toevoegen. Let wel op dat je huidolie gebruikt en niet de geuren die je normaal gesproken in een oliebrandertje doet!
lavendel

Zelf scrub maken

Ik heb een oud potje van dagcrème gebruikt, wat perfect is voor 2-3 porties. (Wel het potje vooraf goed uitwassen en drogen!)
Als je wilt, kan je een grote portie maken, maar aangezien het zo’n simpel 5 minuten recept is, maak ik het meestal om een keer of 2-3 te gebruiken. Op zich bederft het niet snel, maar je zit er toch telkens weer met je vingers in en van zodra het in mengsel in contact komt met water bederft het veel sneller.
Neem 2 eetlepels suiker en doe ze in je potje.
2 lepels suiker
Doe er daarna ongeveer 2 lepels olie bij.
Het hangt er natuurlijk ook van af in welke vorm je graag je scrub hebt. Heb je hem graag vloeibaar, wees dan niet al te gierig. Ik heb hem graag korrelig, dus ik heb af en toe er een beetje bij gedaan en dan geroerd.
2 lepels olie
Op zich ben je nu al klaar! Ik zei toch dat het supersimpel was ;-)
mengen
Als je wat extra’s wilt toevoegen, zoals essentiële oliën of de honing, dan is nu het moment.
Goed mengen, deksel erop en je kan scrubben! Maak geen te grote porties, als je met natte handen in je scrub komt zal deze namelijk sneller bederven. Dat geldt trouwens ook voor scrubs uit de winkel, maar die bevatten over het algemeen nog bewaarmiddelen en zijn er beter tegen bestand.
Zelf scrub maken

2 opmerkingen:

  1. Heee,,
    Leuk artikel! Ik maak zelf ook altijd mijn eigen scrub. Dat is zo fijn! Ik vind je blog erg leuk. Ik hoop dat je misschien ook wel een kijkje wilt nemen op mijn blog :)
    https://beautystuffwithhester.blogspot.nl
    x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je ik heb net even gekeken. Wat een leuke blog heb je. Ik heb je meteen toegevoegd op instagram

      Verwijderen